Παρασκευή 17 Ιουνίου 2022

Ψηφιακή φτώχεια στους μικρομεσαίους


Παρότι τα τελευταία δύο χρόνια της πανδημίας η σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού στην οικονομία αναδείχθηκε όσο ποτέ άλλοτε, οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν κατόρθωσαν να εκμεταλλευτούν, όσο θα μπορούσαν τουλάχιστον, την ευνοϊκή συγκυρία και παρουσίασαν χαμηλή προσαρμοστικότητα στις νέες συνθήκες.

Κραυγαλέο έλλειμμα ενημέρωσης, εκπαίδευσης, πόρων και δεξιοτήτων

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2022 το 78% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων διαθέτει ηλεκτρονική σελίδα από το 70% του 2020. Πρόκειται για μια αύξηση περίπου 4% τον χρόνο, μικρότερη από το ποσοστό εκείνων που δήλωναν το 2020 ότι σκέφτονται να φτιάξουν ιστοσελίδα (13%).

Επίσης το 2022 μόλις το 8% έχει σκέψεις να αποκτήσει παρουσία στο διαδίκτυο και τα ποσοστά αυτών που δεν το σκέφτονται παραμένουν σταθερά υψηλά (14% έναντι 17% το 2020).

Εγκαταλείπουν και τα social media

Κοιτάζοντας πίσω στο 2021 _ Greenpeace

Copy video url
Play / Pause
Mute / Unmute
Report a problem
Language
Mox Player
Ανησυχητικό είναι και το γεγονός ότι σήμερα μόνο μία στις τέσσερις επιχειρήσεις έχουν δημιουργήσει e-shop, ενώ σε χαμηλά επίπεδα καταγράφεται και η χρήση των social media.

Συνολικά η πρόοδος στον μέσο όρο του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας την τελευταία διετία για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις καταγράφεται στο 10%, μία επίδοση αρκετά χαμηλή (περίπου 5% ετησίως) αν σκεφτεί κάποιος ότι αυτό το διάστημα σχεδόν όλες οι οικονομικές συναλλαγές γίνονταν ψηφιακά.

Μικρή η πρόοδος

Τα συμπεράσματα αυτά προέκυψαν από έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με την Cosmote,

Σε γενικές γραμμές η έρευνα καταγράφει μεν αυξητικές τάσεις στην ψηφιακή ωριμότητα των μικρομεσαίων, ωστόσο η πρόοδος είναι αρκετά χαμηλότερη από αυτή που προβλεπόταν πριν από τα δύο χρόνια της πανδημίας. Η έλλειψη ενημέρωσης και εκπαίδευσης, πόρων και δεξιοτήτων φαίνεται να είναι τα βασικά εμπόδια στην αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη e-shop από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι χαρακτηριστικό πως, από το 17% που ήταν το 2020, το ποσοστό αυτό έχει ανέβει μόνο στο 24%, με το 17% να διαθέτει δικό του e-shop και 7% να βρίσκεται σε ηλεκτρονικό marketplace. Επίσης, το 70% των μικρομεσαίων δεν σχεδιάζει καν τη δημιουργία e-shop, ενώ μόλις το 6% δεν αποκλείει αυτή την πιθανότητα.

Το τηλεφωνικό κέντρο έχει γίνει πιο απαραίτητο πλέον για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και το ποσοστό έχει αυξηθεί σε 63% το 2022 από 52% που ήταν, ενώ εργαλεία τηλεδιάσκεψης διαθέτει πλέον το 62% των επιχειρήσεων έναντι 39% το 2020.

Επίσης τα social media δείχνουν να χάνουν τη δυναμική τους, καθώς το 2020 το 62% των ΜμΕ έκανε χρήση τους, ενώ το 2022 το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί στο 59%. Ωστόσο οι ψηφιακές καμπάνιες έχουν αυξηθεί καθώς από το 36% του 2020 έχει ανέβει σε 48%, με όλο και περισσότερες επιχειρήσεις να δείχνουν θετικές σε μια προοπτική ψηφιακής καμπάνιας.

Σταθερή παραμένει η αξιοποίηση ψηφιακών συστημάτων διαχείρισης πόρων (ERP και CRM), ενώ έντονο παραμένει το ενδιαφέρον για τις ψηφιακές υποδομές. Οι ΜμΕ συνεχίζουν να θεωρούν την ψηφιακή ασφάλεια ως θέμα μείζονος σημασίας (8 στις 10) και 2 στις 3 επιχειρήσεις χρησιμοποιούν servers. Παράλληλα, παρατηρείται περιορισμένη χρήση τεχνολογιών ΙοΤ (4%) και σταδιακή αξιοποίηση Data Analytics (25%).

Πρόοδος, με άνοδο της τάξης του 10%, καταγράφεται στον μέσο όρο του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας σε σχέση με το 2020, καθώς από 4,06/10 το 2020 έφτασε σε 4,49/10 το 2022.

Οι εταιρείες κατατάσσονται στον δείκτη σύμφωνα με τη χρήση των 10 ψηφιακών τεχνολογιών που αξιοποιούν, σε πέντε εξελικτικά στάδια: 1-2 στοιχειώδες στάδιο (Elementary), 3-4 βασικό (Basic), 5-6 μεσαίο (Medium), 7-9 προχωρημένο (Advanced), 10 ιδεατό (Ideal). Σύμφωνα με την έρευνα:

● Το ποσοστό των μικρομεσαίων που βρίσκονται σε Elementary επίπεδο παρέμεινε σταθερό στο 17%.

● Στο επίπεδο Basic μειώθηκε στο 36% από 37%.

● Στο Medium επίπεδο από το 34% που ήταν το 2020 το ποσοστό έχει πέσει στο 28%.

● Στο Advanced από το 12% του 2020 έχει ανέβει στο 18%.

● Στο Ideal το μηδενικό ποσοστό του 2020 έχει ανέβει στο 1%.

Κριτήριο η ωριμότητα

Πάντως, όπως αποδεικνύει η έρευνα, οι ψηφιακά πιο ώριμες εταιρείες ήταν σε ευνοϊκότερη θέση για να ξεπεράσουν τα προβλήματα που προκάλεσε η Covid-19, καθώς χρησιμοποίησαν περισσότερο – και συνδυαστικά – τις διαθέσιμες τεχνολογίες. Έτσι, επανήλθαν πιο εύκολα στην προγενέστερη κατάσταση και επηρεάστηκαν λιγότερο αρνητικά.

Για παράδειγμα, στην κατηγορία των πολύ ώριμων ψηφιακά επιχειρήσεων (Advanced), το ποσοστό των ΜμΕ που αξιοποίησαν τις τεχνολογίες για να επανέλθουν ευκολότερα στην κανονικότητα ανήλθε σε 55% και το 24% δηλώνει πως έχει επανέλθει πλήρως στην προ-Covid κατάσταση, ενώ αντίθετα στην αρχική κατηγορία (Elementary), μόνο το 28% χρησιμοποίησε τις τεχνολογίες για να αντεπεξέλθει στα προβλήματα και μόνο το 15% δηλώνει πως έχει επανέλθει πλήρως στην προ-Covid κατάσταση.

Η πλειονότητα των επιχειρήσεων (2 στις 3) αξιοποίησαν τις ψηφιακές τεχνολογίες για να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που προκάλεσε η Covid-19 και 7 στις 10 δηλώνουν πως θα συνεχίσουν τη χρήση τους στο μέλλον.

Συγκεκριμένα, το 75% των επιχειρήσεων παρατήρησε αύξηση στην κίνηση του ηλεκτρονικού τους καταστήματος, ενώ αυξημένα είναι επίσης τα ποσοστά στις τηλεφωνικές πωλήσεις (53%), στις ψηφιακές προωθητικές ενέργειες (66%), την τηλεργασία (52%) και τις τηλεδιασκέψεις (88%).

πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αποποίηση ευθυνών: Το ιστολόγιο δεν παρέχει συμβουλές, προτροπές και καθοδήγηση.
Εισέρχεστε & εξέρχεστε με δική σας ευθύνη :)