Ο Τσόρτσιλ ως ιμπρεσιονιστής ζωγράφος
Ανάμεσα στα δεκάδες ιστορικά και πολιτικά βιβλία που έγραψε ο Ουίνστον Τσόρτσιλ, υπάρχει κι ένα με τον αναπάντεχο τίτλο «"ζωγραφική ως χόμπι". Αποτελεί μια συλλογή από δοκίμια που έγραψε τη δεκαετία του ’20 και προσεγγίζει τη χαρά του να ζωγραφίζεις στο ύπαιθρο και την ενασχόλησή του με τη συγκεκριμένη τέχνη. Στο βιβλίο υπάρχει μια ξεκαρδιστική περιγραφή της πρώτης φοράς που ο άσχετος «καλλιτέχνης» επιχείρησε να ζωγραφίσει ένα τοπίο. Φορτωμένος με τα απαραίτητα εργαλεία για την καινούρια του ενασχόληση, ο Τσόρτσιλ είχε ανέβει ασθμαίνοντας σε ένα λόφο όπου έστησε το ολοκαίνουριο καβαλέτο του, τοποθέτησε τον καμβά πάνω σ’ αυτό, έβαλε τις μπογιές και τα πινέλα στη σειρά και, μη ξέροντας τι να κάνει, άναψε ένα πούρο. «Πέρασε μια ώρα κι εξακολουθούσα να κοιτάω το λευκό πανί σαν αποσβολωμένος.
Φαίνεται πως η ζωγραφική ήρθε στη ζωή του Τσόρτσιλ την κατάλληλη στιγμή. Σε ηλικία σαράντα ετών, ο Ουίνστον είχε βρεθεί στο ναδίρ της σταδιοδρομίας του: Μετά το ανεκδιήγητο φιάσκο της εκστρατείας της Καλλίπολης, έχασε τον τίτλο του πρώτου Λόρδου του Ναυαρχείου τον Μάιο του 1915. Παραιτήθηκε από το κυβερνητικό του αξίωμα και υποβιβάστηκε σε απλό αξιωματικό του στρατού. Έχοντας χάσει την πρόσβαση στο ύψιστο ναρκωτικό της εξουσίας και φορτωμένος με απίστευτο άγχος, βρήκε διέξοδο στη νέα του ενασχόληση, τη ζωγραφική, η οποία έγινε πηγή χαράς και απόλαυσης από τα άγη της καριέρας του.
Η προσέγγισή του ήταν πολύ απλή: «Πηγαίνεις έξω στο ύπαιθρο και ζωγραφίζεις αυτό που βλέπεις». Ο Τσόρτσιλ προτιμούσε περισσότερο τα λάδια, για την ευχάριστη, εύπλαστη φύση και τα φωτεινά χρώματά τους, καθώς και για τη χαρά που αναδίδουν όταν τα δουλεύεις. «Απλώς, το να ζωγραφίζεις είναι φοβερή διασκέδαση», έγραψε σε ένα από τα δοκίμιά του. «Τα χρώματα είναι υπέροχα στο μάτι και φαίνονται τόσο νόστιμα όταν τα ζουλάς για να βγουν από τα σωληνάριά τους».
Σε γενικές γραμμές, οι πίνακές του αναδίδουν μια θετική αύρα, πράγμα που δείχνει την απόλαυση που αισθανόταν κατά την απεικόνισή τους.
Ο Τσόρτσιλ είχε την τύχη να έχει πολλούς καλλιτέχνες ανάμεσα στον κοινωνικό του κύκλο και πολλοί απ’ αυτούς έγιναν μέντορές του. Ο καταξιωμένος ζωγράφος Ουίλιαμ Νίκολσον θα προσέφερε τις συμβουλές του στον Τσόρτσιλ, εκ των οποίων άλλες δέχτηκε κι άλλες απέρριψε ως ασύμβατες με τον χαρακτήρα του.
"Δεν μπορώ να προσποιούμαι ότι αισθάνομαι αμερόληπτος για τα χρώματα", έγραψε στο (Η Ζωγραφική ως Χόμπι) «Χαίρομαι με τα φωτεινά χρώματα και ειλικρινά λυπάμαι για τα καημένα τα καφέ». Δεν είναι τόσο μεγάλη έκπληξη το γεγονός ότι ο Τσόρτσιλ προτιμούσε τα λαμπερά χρώματα, αφού συχνά κατέφευγε στη ζωγραφική για να βελτιώσει τη διάθεσή του. Είναι γνωστό ότι βυθιζόταν σε περιόδους κατάθλιψης, τις οποίες ονόμαζε ο «μαύρος σκύλος» και οι οποίες λάμβαναν χώρα σε όλη του τη ζωή. Υπάρχει άμεση συσχέτιση μεταξύ των πιο δύσκολων χρόνων στη ζωή του Τσώρτσιλ και του όγκου των έργων του. Για παράδειγμα, οι διακοπές τριών εβδομάδων στην Ιταλία, μετά την πανηγυρική ήττα στις εκλογές του 1945, αποτέλεσαν την πιο παραγωγική καλλιτεχνική του περίοδο.
Παρά τους επαίνους που κέρδιζε για τα έργα του, ο Τσόρτσιλ ήταν πάντα διστακτικός να τα δείξει δημόσια ή ακόμα και σε φίλους. Για παράδειγμα, ο Άλφρεντ Μάνινγκς, τότε πρόεδρος της Βασιλικής Ακαδημίας Τεχνών, κατάφερε να πείσει τον Τσόρτσιλ να υποβάλει δύο πίνακες στην ετήσια θερινή έκθεση του 1947, αλλά ο Τσόρτσιλ το έκανε μόνο υπό τον όρο να παρουσιαστούν με την υπογραφή του μυστηριώδη Ντέιβιντ Γουίντερ, ψευδώνυμο που χρησιμοποιούσε συχνά σε παρόμοιες περιπτώσεις.
Ενώ δεν είναι ιδιαίτερα επαναστατικοί, οι αξιόλογοι πίνακες του Τσόρτσιλ αποτελούν υπενθύμιση της μεγάλης χαράς που μπορεί να φέρει η ζωγραφική στη ζωή κάθε ανθρώπου, ακόμη κι ενός γερο-παράξενου στραβόξυλου με μανιοκαταθλιπτικές κρίσεις, όπως ο Ουίνστον Τσόρτσιλ. Ίσως ο ίδιος το έθεσε καλύτερα απ’ όλους, παραφράζοντας τα λόγια του Ματθαίου στην Καινή Διαθήκη: «Ευτυχείς είναι οι ζωγράφοι, γιατί δεν θα είναι μόνοι. Το φως και το χρώμα, η γαλήνη και η ελπίδα, θα τους κρατήσουν συντροφιά ως το τέλος, ή σχεδόν ως το τέλος της ημέρας».
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αποποίηση ευθυνών: Το ιστολόγιο δεν παρέχει συμβουλές, προτροπές και καθοδήγηση.
Εισέρχεστε & εξέρχεστε με δική σας ευθύνη :)