Παρασκευή 6 Μαΐου 2022

ΤΟΜΑΣ ΜΙΝΤΣΕΡ - Ο ΕΞΕΓΕΡΜΕΝΟΣ ΠΡΟΦΗΤΗΣ


Το βιβλίο ΤΟΜΑΣ ΜΙΝΤΣΕΡ Ο ΕΞΕΓΕΡΜΕΝΟΣ ΠΡΟΦΗΤΗΣ χωρίζεται σε οκτώ κεφάλαια.

Πρόκειται για μια μελέτη επάνω στον στοχασμό και στο έργο του Γερμανού παπά και θεολόγου Τόμας Μίντσερ, που διψούσε να αναβιώσει τις ριζοσπαστικές πρακτικές των πρώτων χριστιανικών κομμούνων. Η εξεγερμένη θεολογία του είχε έναν δυναμικό ρεαλισμό, ο οποίος τρεφόταν από την παρουσία του Αγίου Πνεύματος και τον μαρτυρικό δρόμο του σταυρωμένου Χριστού.

Ο Μίντσερ επαινέθηκε ως ο επαναστατικός ήρωας των ποδοπατημένων μαζών, ο προάγγελος μιας σύγχρονης αντιεξουσίας και αδιαμφισβήτητα, ο κατεξοχήν επαναστάτης, ο οποίος εξισώνει τους εκλεκτούς πληρέστερα με εκείνους μεταξύ των κοινών ανθρώπων, που έχουν υποστεί τη δοκιμασία μιας προσωπικής ερήμου και την επίπονη διαδικασία της ανάβασης στο όρος της δοκιμασμένης πίστης.

Αυτός ήταν ο πραγματικός ηγέτης της εξέγερσης των χωρικών, καθοδηγώντας και κατευθύνοντας τα διάφορα τμήματά της μέσω μιας τεράστιας συνωμοσίας.

Κήρυξε έναν «πικρό» Χριστό, σαν τα χόρτα που έφαγαν οι Ισραηλίτες λίγο πριν από την έξοδό τους από την Αίγυπτο, που απαιτούσε από τους μαθητές του να περπατήσουν στα χνάρια Του. Δεν επιδίωκε να γίνει απλώς ένας επιδιορθωτής χαλασμάτων σε ένα παλιό οικοδόμημα, ήθελε να χτίσει ένα καινούργιο σπίτι. Όπως εξηγεί ο συγγραφέας του βιβλίου, ο Μίντσερ δεν επιθυμούσε μια νέα κοινωνική τάξη, αλλά πρωτίστως μια νέα Εκκλησία που χρειαζόταν αυτή την κοινωνική τάξη για να αναζωπυρωθεί. Αυτή η νέα κοινωνική τάξη, τόσο απαραίτητη για την Εκκλησία, είχε επιπτώσεις που ήταν πραγματικά επαναστατικές για την κοινωνία στην εποχή του.

Υπηρετούσε τη δικαιοσύνη του Θεού και ήταν ο «άγγελος» (ο προφήτης) που έφερνε τη δίκαιη οργή στο προσκήνιο της ιστορικής αδικίας. Η ελπίδα των ταξικών προφητών για εξατομικευμένη ανάσταση ήταν το συστατικό στοιχείο για μια απελευθερωτικού τύπου γενικευμένη καθολική ανάσταση και ο Μίντσερ ήταν εκείνος ο «εν εσχάτοις χρόνοις» εξεγερμένος προφήτης, που βάδισε στα χνάρια των αρχαίων ταξικών προφητών.

«Ο ΤΟΜΑΣ ΜΙΝΤΣΕΡ είναι ο άνθρωπος που έσπειρε τη θεολογία των μυστικών στους μητροπολιτικούς αγρούς. Συσπείρωσε τους φτωχούς των πόλεων, τους εργατοτεχνίτες και τους χωρικούς σε ένα κοινωνικό σώμα εκλεκτών. Εκείνους που θα εργάζονταν για τη σωτηρία της κοινότητας και για τη δικαιοσύνη του κόσμου. Έθεσε ως κριτήριο και προϋπόθεση το βάπτισμα του αίματος, το ποτήρι των θλίψεων και την εμπειρία της προσωπικής ερήμου. Προέτρεπε τους αγράμματους σε μια αυτομορφωτική σπουδή έτσι ώστε να ισοπεδωθεί η άγνοια. Κήρυξε τον χαρισματικό βιβλικό φόβο του Θεού της δικαιοσύνης ενάντια στο φόβο κάθε εξουσίας. Με πρότυπο τους ταξικούς προφήτες του Ισραήλ και τον ρεαλισμό των αποστόλων, έστησε τις χαρισματικές εστίες των εξεγερμένων. Σε κάθε εκστρατευτική πορεία, τοποθετούσε στην κεφαλή της έναν κατακόκκινο εσταυρωμένο. Η ποιμαντική και προφητική του κρίση, μέσα σ’ ένα μαφινέστο, άνοιξε τον δρόμο για τις μεταγενέστερες αστικές εξεγέρσεις και το μαρτύριό του μνημονεύεται αιώνια από όλους της γης τους ριζοσπάστες».

(Από το οπισθόφυλλο της έκδοσης)

Ο Λούθηρος, αυτός ο κακομοίρης κόλακας, θέλει να κρυφτεί πίσω από μια ψευδή καλοσύνη του Χριστού που είναι αντίθετη στα γραπτά του Παύλου. Λέει στο βιβλιαράκι του για το εμπόριο ότι οι ηγεμόνες πρέπει να ενώσουν τις δυνάμεις τους με τους κλέφτες και τους ληστές. Αλλά στο ίδιο βιβλίο σιωπά για την πηγή όλων των κλοπών. Είναι ένας κήρυκας, που θέλει να κερδίσει ευχαριστίες μέσα από το χύσιμο αίματος των κοινών ανθρώπων για χάρη των προσωπικών απολαύσεων –το οποίο ο Θεός σίγουρα δεν σκόπευε να το κάνει. Ιδού, η βασική πηγή της τοκογλυφίας, της κλοπής και της ληστείας είναι οι εξουσιαστές και οι ηγεμόνες μας, που θεωρούν όλα τα πλάσματα προσωπική τους ιδιοκτησία. Τα ψάρια στο νερό, του πουλιά στον αέρα και τα ζώα της γης πρέπει όλα να είναι ιδιοκτησία τους. Και μετά, επιτρέπουν οι εντολές του Θεού να επιβάλλονται ανάμεσα στους φτωχούς και να λένε: «Ο Θεός το διέταξε. Ου κλέψεις», αλλά αυτή η εντολή δεν ισχύει για τους ίδιους, εφόσον καταπιέζουν όλους τους ανθρώπους –τους φτωχούς αγρότες, τους εργατοτεχνίτες και όλους όσοι είναι πετσοκομμένοι και γδαρμένοι. Αλλά μόλις κάποιος κλέψει, ακόμα και το μικρότερο αντικείμενο, πρέπει να κρεμαστεί. Και σε αυτό ο Δόκτωρ Ψεύτης λέει «Αμήν». Οι άρχοντες οι ίδιοι είναι υπεύθυνοι που έκαναν τους φτωχούς ανθρώπους εχθρούς τους. Δεν θέλουν να εξαλείψουν την αιτία της εξέγερσης, πως λοιπόν τότε, μακροπρόθεσμα, θα βελτιωθούν τα πράγματα; Το λέω αυτό δημόσια και ανοικτά, και γι’ αυτό ο Λούθηρος πιστεύει ότι είμαι ένας εξεγερμένος. Ας είναι!

Τόμας Μίντσερ - Μια οφειλόμενη υπεράσπιση

ΜΤΦ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΣΟΔΙΑΚΟΣ, Εκδόσεις Firebrand Υποδαύλιση, 1 Δεκέμβριος 2021, σελ 197 Firebrand-ed@protonmail.com, Κεντρική διάθεση βιβλιοπωλείο Αλφειός

πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αποποίηση ευθυνών: Το ιστολόγιο δεν παρέχει συμβουλές, προτροπές και καθοδήγηση.
Εισέρχεστε & εξέρχεστε με δική σας ευθύνη :)