Το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στοχεύει στην ανάσχεση της ανθρωπιστικής κρίσης. Άμεσοι αποδέκτες του προγράμματος άτομα που αντιμετωπίζουν συνθήκες ακραίας φτώχειας και παιδιά ηλικίας 0-17 ετών που απειλούνται ή έχουν εγκλωβιστεί σε καταστάσεις αποκλεισμού.
Το νομοσχέδιο για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης τέθηκε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση. Όπως αναφέρει η αιτιολογική έκθεση, το προτεινόμενο σχέδιο νόμου αποσκοπεί στην άμεση αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης μέσω της λήψης μέτρων για τη διασφάλιση βασικών αγαθών όπως στέγαση, σίτιση και ενέργεια σύμφωνα με τον Χάρτη θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σημειώνεται παράλληλα ότι το προτεινόμενο σχέδιο νόμου στοχεύει στην άμεση ανακούφιση των ατόμων που βιώνουν στην ακραία φτώχεια και επιδιώκει να καλύψει άμεσα βασικές ανάγκες της καθημερινότητας των νοικοκυριών, τη στέγη, τη διατροφή, την ενέργεια. Αποτελεί επομένως το πρώτο βήμα σε μια σειρά από μέτρα και ευρύτερες μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν στην ανάπτυξη ενός αποτελεσματικού και καθολικού πλαισίου κοινωνικής προστασίας.
Το νομοσχέδιο προβλέπει:
Για την ηλεκτροδότηση:
Με το άρθρο 1, διασφαλίζεται η δυνατότητα παροχής δωρεάν ρεύματος έως 300 kwh μηνιαίως σε κύριες κατοικίες νοικοκυριών που διαβιώνουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας. Εξασφαλίζεται η επανασύνδεση ατελώς και χωρίς καμία επιβάρυνση του κομμένου ρεύματος σε δικαιούχους των οποίων η παροχή είχε διακοπεί ως και την 31.01.2015, οι δε ληξιπρόθεσμες οφειλές ρυθμίζονται.
Συγκεκριμένα:
-Σε νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας, παρέχεται για το έτος 2015 δωρεάν ποσότητα ηλεκτρικού ρεύματος για την κύρια κατοικία τους έως 300kwh μηνιαίως. Σε περιπτώσεις δικαιούχων των οποίων η παροχή είχε διακοπεί έως και την 31.01.2015 η παροχή επανασυνδέεται ατελώς και χωρίς καμία επιβάρυνση, οι δε ληξιπρόθεσμες οφειλές ρυθμίζονται.
-Η χρηματική αξία των παροχών της προηγούμενης παραγράφου δεν συνυπολογίζεται ως προς την πλήρωση προϋποθέσεων λήψης οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα που χορηγείται βάσει εισοδηματικών κριτηρίων.
-Με σύμβαση που συνάπτεται μεταξύ του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας συμφωνούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών της παραγράφου 1.
Για την στέγαση:
Στο άρθρο 2 προβλέπεται η επιδότηση ενοικίου σε έως 30.000 νοικοκυριά που
διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας. Προτεραιότητα θα δοθεί στα
νοικοκυριά με ανήλικα παιδιά και σε αστικές περιοχές.
Συγκεκριμένα:
-Χορηγείται επίδομα ενοικίου σε έως 30.000 νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και δεν έχουν δυνατότητα στέγασης σε ιδιόκτητο ακίνητο εντός του δήμου της κύριας κατοικίας τους.
-Η παροχή αυτή αφορά νέες μισθώσεις ή ανανεώσεις υφιστάμενων μισθώσεων με νέους όρους που συνάπτονται μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος και θα χορηγείται απευθείας στον εκμισθωτή του μισθίου ακινήτου. Η παροχή χορηγείται για το έτος 2015 και δύναται να ανανεωθεί για το έτος 2016, εφόσον συντρέχουν οι προβλεπόμενες στο παρόν άρθρο προϋποθέσεις.
-Το παρεχόμενο επίδομα ενοικίου δεν υπερβαίνει μηνιαίως τα εβδομήντα (70) ευρώ ανά άτομο και τα διακόσια είκοσι (220) ευρώ ανά πολυμελή οικογένεια, συμπεριλαμβανομένου του προβλεπομένου ΦΠΑ.
-Για τη χορήγηση του επιδόματος του παρόντος άρθρου απαιτείται η προβλεπόμενη από τις οικείες διατάξεις του νόμου δήλωση και αποδοχή του μισθωτηρίου συμβολαίου καθώς και η φορολογική ενημερότητα των εκμισθωτών.
-Το ποσό της επιδότησης ενοικίου είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο, δεν υπόκειται σε οιουδήποτε είδους κρατήσεις, δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για τη καταβολή του ΕΚΑΣ ή άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. Το ποσό της επιδότησης μπορεί να συμψηφίζεται με βεβαιωμένες και ρυθμισμένες οφειλές προς το Δημόσιο και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς.
Για την σίτιση:
Με το άρθρο 3, διασφαλίζεται η σίτιση φυσικών προσώπων που βιώνουν σε
συνθήκες ακραίας φτώχειας είτε με τη χορήγηση κουπονιού σίτισης είτε με
άλλο ηλεκτρονικό μέσο και τρόπο, μέσω των υφιστάμενων δομών ή νέων
μέσω των αναπτυξιακών συμπράξεων. Βασικό στοιχείο της παρέμβασης είναι
η καταγραφή των αναγκών και ατόμων με ανάγκες σίτισης καθώς και η
καταγραφή των ήδη παρεχόμενων υπηρεσιών και ωφελούμενων από δομές
της τοπικής αυτοδιοίκησης, της εκκλησίας των ΜΚΟ και εθελοντικών
οργανώσεων. Για τη διασφάλιση της σίτισης θα αξιοποιηθούν οι κοινοτικοί,
εθνικοί αλλά και ιδιωτικοί πόροι.
Συγκεκριμένα:
-Χορηγείται για το έτος 2015 επιδότηση σίτισης σε φυσικά πρόσωπα που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.
-Για τη χορήγηση της επιδότησης σίτισης, λαμβάνεται υπ’ όψιν το σύνολο των εισοδημάτων των δικαιούχων, από κάθε πηγή. Δικαιούχοι που δεν υποχρεούνται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου σε υποβολή δηλώσεως εισοδήματος στη Φορολογική Αρχή, καθώς και άνεργοι που δεν λαμβάνουν πλέον επίδομα ανεργίας υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση για το σύνολο των εισοδημάτων τους.
-Η επιδότηση σίτισης παρέχεται με εκπτωτικά κουπόνια ή άλλο ηλεκτρονικό τρόπο για την προμήθεια ειδών σίτισης.
Σημειώνεται ότι στις παραπάνω παροχές δεν υπάγονται όσοι ήδη ωφελούνται από προγράμματα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Βοηθείας για τους Απόρους και από το θεματικό στόχο 9 των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων.
Μια σειρά από αλλαγές ώστε να προσαρμόζεται η σχετική νομοθεσία στο καινούργιο οργανόγραμμα της κυβέρνησης προβλέπουν τα υπόλοιπα άρθρα του νέου νομοσχεδίου.
Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η σύσταση της νέας Γενικής Γραμματείας για την καταπολέμηση της Διαφθοράς που θα υπάγεται απευθείας στον αρμόδιο υπουργό Επικρατείας.
Όπως προβλέπει το νομοσχέδιο η Γενική Γραμματεία:
α. Αναλαμβάνει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες και ενέργειες για τη διασφάλιση της συνεκτικότητας και της αποτελεσματικότητας της εθνικής στρατηγικής, με ιδιαίτερη έμφαση στον συντονισμό των ελεγκτικών σωμάτων, και την αποτελεσματικότητα των ενεργειών τους και παρέχει σχετικές οδηγίες και συστάσεις
β. Ορίζεται ως η αρμόδια αρχή για το συντονισμό της καταπολέμησης της απάτης (AFCOS) σύμφωνα με την παραγράφοο 4 του άρθρου 3 του Κανονισμού (EE, ΕΥΡΑΤΟΜ) αρ. 883/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Σεπτεμβρίου 2013 (ΕΕ L248).
γ. Συνεργάζεται με διεθνείς οργανισμούς και όργανα και υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή άλλων κρατών για την εκπόνηση, ανάληψη, χρήση, υλοποίηση προγραμμάτων – στρατηγικών σχεδίων, την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών και τη λήψη τεχνικής βοήθειας για την καταπολέμηση της διαφθοράς και της απάτης.
δ. Αίρει συγκρούσεις και επιλύει ζητήματα επικαλύψεων αρμοδιοτήτων μεταξύ υπηρεσιών ή φορέων που εμπλέκονται στην καταπολέμηση της διαφθοράς, προτείνοντας τις σχετικές λύσεις για την αποτελεσματική επίλυσή τους.
2. Με απόφαση του Υπουργού Επικρατείας, καθορίζεται η σύνταξη των αναγκαίων εκθέσεων πεπραγμένων κατά κατηγορία και είδος δράσης, με τις οποίες ενημερώνεται ο Πρωθυπουργός και οι αρμόδιοι Υπουργοί και υπηρεσίες.
Επιπλέον, στη Γενική Γραμματεία για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς μεταφέρονται, με τις αρμοδιότητες, υπηρεσίες και δομές τους: Το Σώμα Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (Σ.Ε.Ε.Δ.Δ.) και το Σώμα Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων (Σ.Ε.Δ.Ε.).
Παράλληλα, το νομοσχέδιο φέρνει αλλαγές στην πλήρωση των υπουργικών και υφυπουργικών γραφείων με μείωση του αριθμού των μετακλητών και αύξηση των αποσπασμένων.
Ειδικότερα:
-Σε κάθε γραφείο υπουργού τέσσερις (4) θέσεις μετακλητών διοικητικών υπαλλήλων και τρεις (3) ενιαίες θέσεις για ειδικούς συμβούλους και ειδικούς συνεργάτες αντί 5 μετακλητών και 4 ειδικών συμβούλων που ίσχυε.
-Σε κάθε γραφείο αναπληρωτή υπουργού 4 θέσεις μετακλητών αντί 5 και 3 θέσεις ειδικών συμβούλων όσες προβλέπονταν και στο παρελθόν.
-Σε κάθε γραφείο υφυπουργού τρεις (3) θέσεις μετακλητών διοικητικών υπαλλήλων και δύο (2) ενιαίες θέσεις ειδικών συμβούλων ή ειδικών συνεργατών αντί 4 θέσεις και 2 αντίστοιχα.
Στα πολιτικά γραφεία αντιπροέδρων της Κυβέρνησης υπουργών, αναπληρωτών υπουργών και υφυπουργών επιτρέπεται κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων και χωρίς χρονικό περιορισμό, με απόφαση του μέλους της Κυβέρνησης στο οποίο υπάγεται το γραφείο και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού, η απόσπαση μέχρι δέκα (10) υπαλλήλων του Δημοσίου ή νομικού προσώπου του δημόσιου τομέα αντί 5 που ίσχυε.
Σύμβουλοι-εθελοντές
Ακόμη, στα πολιτικά γραφεία του Πρωθυπουργού, αντιπροέδρων της Κυβέρνησης και υπουργών επιτρέπεται η ανάθεση καθηκόντων ειδικού συμβούλου για ορισμένο χρονικό διάστημα και συγκεκριμένα αντικείμενα, καθ’ υπέρβαση του οριζόμενου ανώτατου αριθμού ειδικών συμβούλων και συνεργατών. Οι ειδικοί αυτοί σύμβουλοι υπηρετούν εθελοντικά και δεν λαμβάνουν μισθό, αποζημίωση ή άλλη οικονομική απολαβή εκτός των οδοιπορικών τους.
Για την εξυπηρέτηση των γενικών γραμματέων υπουργείων και των γενικών γραμματέων που προΐστανται γενικών γραμματειών στην άσκηση των καθηκόντων τους συνιστώνται σε κάθε αντίστοιχη θέση δύο (2) θέσεις διοικητικών υπαλλήλων αντί 3 που ίσχυε.
Δικαίωμα διορισμού εως 10 μετακλητών και εως 5 ειδικών συμβούλων και ειδικών συνεργατών στα πολιτικά τους γραφεία αποκτούν και οι τρεις υπουργοί Επικρατείας. Το συγκεκριμένο προνόμιο είχαν οι αντιπρόεδροι κυβέρνησης, ο αναπληρωτής υπουργός του πρωθυπουργού και ο υφυπουργός του πρωθυπουργού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αποποίηση ευθυνών: Το ιστολόγιο δεν παρέχει συμβουλές, προτροπές και καθοδήγηση.
Εισέρχεστε & εξέρχεστε με δική σας ευθύνη :)