Παρασκευή 18 Μαρτίου 2022

Aziz Nesin - Γιατί έφυγε η γάτα;


Γιατί έφυγε η γάτα;
"Όλα, τα πάντα έχουν κάποια αιτία."
Όχι, πολύ κακό. Η αρχή του γραφτού μου πρέπει να 'χει περισσότερο ενδιαφέρον.


"Ό,τι και να γίνει, οι άνθρωποι έχουν ανάγκη ανακούφισης."

Ούτε κι αυτό είναι καλό. Ο άνθρωπος, για να 'ναι σε θέση να πει μεγάλα λόγια, πρέπει ο ίδιος να 'ναι μεγάλος. Αυτός είναι ο λόγος που νιώθω πάντα λύπηση για τον εαυτό μου. Στην αρχή κάθε ομιλίας μου λέω κάτι σπουδαίο, έτσι που να μπορεί να μπει σε βιβλίο, μα και πάλι δε με προσέχουν. Καλά, μα τι είπαν αυτοί που λέγονται μεγάλοι;... Κάποιος απ' αυτούς είπε, "το καλοκαίρι κάνει ζέστη". Τι ωραία, τι έξυπνη κουβέντα... Με τέσσερις λέξεις είπε μια μεγάλη αλήθεια. Εάν κάποιος μεγάλος πεθαίνοντας έλεγε, "Ανοίξτε την πόρτα", τι μεγάλες αλήθειες θα μπορούσαν να βγουν από την κουβέντα αυτή!... "Ανοίξτε την πόρτα!" είπε. Η κουβέντα αυτή είναι ο δρόμος που μας πάει στην αλήθεια. "Ανοίξτε την πόρτα!" Τι σημαίνει αυτό; Μεγάλη κουβέντα. Σκεφτείτε... Τόμοι θα μπορούσαν να γραφτούν για να ξεσκεπαστεί το μυστικό που κλείνουν μέσα τους οι τρεις αυτές λέξεις. Μ' άλλα λόγια μας λέει:

— Άνθρωποι!... Μην κλείνεστε στο αχούρι σαν τους γαϊδάρους. Ανοίξτε την πόρτα του αχουριού σας να μπουν μέσα τα φώτα της επιστήμης.

Όχι, δε λέει αυτό. "Ανοίξτε την πόρτα, να πλαταίνει ο ορίζοντας σας. Λυτρωθείτε από τη φυλακή σας." Η αλήθεια είναι ότι ο μεγάλος αυτός, πεθαίνοντας, σαν όλους τους θνητούς, στην προσπάθειά του να λυτρωθεί από τη δύσπνοια, φώναξε: "Ανοίξτε την πόρτα..." Τόσο μόνο.

Σαν πεθάνω, η πρώτη μου δουλειά στον άλλο κόσμο, θα 'ναι να ψάξω να βρω τον Γκαίτε και να τον ρωτήσω:

— Εσείς, ξεψυχώντας είπατε: "Ανοίξτε τις κουρτίνες, λίγο ακόμη φως, λίγο ακόμη φως!..." Τι σημαίνουν τα μεγάλα αυτά λόγια;

Είμαι σίγουρος πως ο Γκαίτε θα χαμογελάσει και θα μου πει:

— Ποιος; Εγώ; Εγώ είπα "λίγο ακόμη φως..."; Αδυνάτιζε το φως μου. Το είπα φαίνεται για να διακρίνω τους τριγυρινούς μου...

****

Η Τελετή Του Καζανιού – Αζίζ Νεσίν (Aziz Nesin)

Φωτογραφία: Bruce Davidson - New York City. Central Park. 1992.

via 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το blog ΟΛΑ ΛΑΘΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει σχετικά σε άρθρα που αναδημοσιεύονται από διάφορα ιστολόγια. Δημοσιεύονται όλα για την δική σας ενημέρωση.