Παρασκευή 23 Μαρτίου 2018

"Τον αλκοολικό για να τον βοηθήσεις πρέπει να του κλείσεις την πόρτα".


Στο κτίριο 18 του Ψυχιατρικού Νοσοκοµείου Αττικής στο Δαφνί στεγάζεται το πιο σκληρό ίσως πρόγραμµα απεξάρτησης αλκοολικών στην Ελλάδα. Το 18 Άνω Αλκοολικών.
Συµβουλές, ανοιχτά προγράµµατα, αλλά γι’ αυτόν που δεν τα καταφέρνει υπάρχει και το "κλειστό". Θα τον παρακολουθήσουν έναν µήνα µε ψυχολογική υποστήριξη, αλκοτέστ και εξετάσεις ούρων και µετά θα υπογράψει και θα κλειστεί στο Δαφνί. Θα αφήσει κινητά και χρήµατα και δεν θα έχει καµιά επαφή µε τον έξω κόσµο, έως ότου κριθεί από τους νοσηλευτές ότι έχει σταθεροποιηθεί η κατάστασή του. Η κλειστή αυτή φάση της ψυχολογικής απεξάρτησης χωρίς  φάρµακα βέβαια διαρκεί 10 µήνες.

Στον πάνω όροφο του κτιρίου 18 µε ένα σαλόνι, τραπεζαρία, κουζίνα, 8 δωµάτια ασθενών και 2 γραφεία νοσηλευτικού προσωπικού οι ασθενείς ζουν σαν σε κοινόβιο. Μαγειρεύουν, φροντίζουν την καθαριότητα, αλλά είναι υποχρεωµένοι να αποφεύγουν οποιουδήποτε είδους λεκτική ή σωµατική βία καθώς και τις σεξουαλικές σχέσεις µεταξύ τους. Η τελευταία φάση της κοινωνικής επανένταξης διαρκεί περίπου 1½ χρόνο. Όταν και αυτή τελειώσει, οι αλκοολικοί κάποιος που έχει αρρωστήσει από το αλκοόλ δεν παύει ποτέ να αποκαλείται αλκοολικός µπορούν να παρακολουθήσουν την Οµάδα 18.

Ο Χάρης µεγάλωσε στο Αιγάλεω. Υπήρχαν µέρες χρόνια ολόκληρα που περιφερόταν τρικλίζοντας στη δυτική Αθήνα. Οι φίλοι τον απέφευγαν. Το βράδυ όµως που τον συνάντησα, το τηλέφωνό του χτυπούσε συνέχεια και ο Χάρης το χαιρόταν σαν παιδί.

Πόσα χρόνια έπινες;


Τριάντα ένα χρόνια, µέχρι τις 20 Μαΐου του 2008, λίγες µέρες πριν κλειστώ στο 18 Άνω Αλκοολικών.


Από πόσο χρονών ξεκίνησες δηλαδή;

Από 8 χρονών. Με έναν θείο µου, ο οποίος µου έδινε και δοκίµαζα. Μου άρεσε, αλλά πιο πολύ ευχαριστιόµουν το ότι ήµουν µαζί του. Ένιωθα και εγώ µεγάλος.

Σήµερα που ξέρεις, είσαι θυµωµένος µε τον θείο σου;

Όχι. Γιατί πιστεύω ότι µ’ αγαπούσε πραγµατικά, δεν ήθελε το κακό µου, αλλά ήταν λάθος ο τρόπος που µου έδειχνε την αγάπη του.

Πολλές φορές είµαστε εγκληµατικά επιπόλαιοι µε τα παιδιά.

Το δύσκολο κοµµάτι µε το αλκοόλ είναι ότι είναι κοινωνικά αποδεκτό. Ενώ, αν παίρνεις ναρκωτικά, ξέρεις ότι κάνεις µια παράνοµη πράξη.

Σε τι κατάσταση είχες φτάσει;


Στον πάτο. Τον τελευταίο καιρό ήµουν σε ένα κρεβάτι µόνος, χωρίς φαΐ, χωρίς δουλειά, χωρίς χρήµατα, χωρίς επικοινωνία µε κανέναν, περιτριγυρισµένος από µπουκάλια. Ενας άνθρωπος χαµένος.

Και όλα αυτά που λένε για ευτυχισµένους αλκοολικούς;

Δεν υπάρχουν ευτυχισµένοι αλκοολικοί. Οι αλκοολικοί νοµίζουν ότι είναι ευτυχισµένοι στα πρώτα χρόνια της χρήσης, όταν για λίγο καιρό περνάνε καλά. Μετά πίνεις γιατί πονάς.

Τι έπινες;


Ότι υπήρχε. Ειδικά τα τελευταία χρόνια της χρήσης δεν είχε σηµασία. Έχω πιεί και βενζίνη. Έχω πιει και νέφτι. Δεν είχα αλκοόλ και ήπια νέφτι.

Νέφτι, αυτό που αραιώνουµε τα χρώµατα;


Ναι. Και παραλίγο να πεθάνω από αιµορραγία. Τρύπησε το στοµάχι µου.

Τελείωσαν τώρα αυτά.


Τελείωσαν και είναι ωραία η ζωή χωρίς αλκοόλ. Ωρες ώρες λέω: "Τι γίνεται; Εσύ είσαι; Μπας και κοιµάσαι;". Δεν µπορώ να πιστέψω δηλαδή ότι άλλαξε τόσο πολύ η ζωή µου.

Η µέρα που πέρασες την πόρτα του 18 Ανω;


Εγώ άργησα. Τα κατάφερα µε την τρίτη φορά. Ήµουν πάρα πολύ αρνητικός για τη θεραπεία. Έφταιγε ο εγωισµός µου, έλεγα ότι θα τα καταφέρω µόνος µου.


Είχες προσπαθήσει και µόνος σου να κόψεις το αλκοόλ;

Προσπαθούσα από το 2000 µε κάποιους ψυχιάτρους ιδιωτικών κλινικών, αλλά δεν ήταν αποτελεσµατικό, δεν µπορείς µόνος σου.

Γιατί στο 18 Άνω µπόρεσες;


Η θεραπεία εκεί βασίζεται στην οµάδα. Μόνο αυτός ο δρόµος υπάρχει. Είκοσι µήνες στο κλειστό πρόγραµµα. Μόνο οι άνθρωποι µε το ίδιο πρόβληµα µπορούν να σεβοηθήσουν.

Τώρα κάθε πότε πηγαίνεις στην οµάδα;


Τώρα πηγαίνω κάθε Τετάρτη. Είναι φοβερό να έχεις µια οµάδα ανθρώπων και να λες όσα σου συµβαίνουν. Δυστυχώς, στη σηµερινή εποχή δύσκολα βρίσκεις άνθρωπο να του µιλήσεις ανοιχτά, να του πεις την αλήθεια.

∆εν θα µπορούσες να αντικαταστήσεις την οµάδα µε µια άλλη παρέα, µε έναν φίλο;

Εχω φίλους και καλούς φίλους. Με κάποιους από αυτούς προσπαθώ να ξαναφτιάξω τη σχέση µου, µε κάποιους την έχω φτιάξει. Είναι φοβερό πράγµα να χτυπάει το τηλέφωνο και να σε παίρνει ένας φίλος να σε ρωτάει τι κάνεις. Αυτό

είναι το µεγαλύτερο δώρο.

Στενοχώρησες πολλούς ανθρώπους την περίοδο που έπινες;

Και στενοχώρησα και έβλαψα. Και πρώτα από όλα τους δικούς µου ανθρώπους, τους γονείς µου, την αδερφή µου.

Γινόσουν και βίαιος;


Τους χρησιµοποιούσα, γινόµουν και βίαιος… πολλά ψέµατα. Αλλά και µια άσχηµη αντιµετώπιση του εαυτού µου. Αυτά πάνε µαζί. Οταν δεν αγαπάς τον εαυτό σου, δεν µπορείς να αγαπήσεις κανέναν.

Ένας που έχει έναν αλκοολικό στο σπίτι του τι πρέπει να κάνει;

Θα σ’ το πω ξεκάθαρα. Να του κλείσει την πόρτα, έτσι τον αγαπάς. Είναι αυστηρό, είναι δύσκολο, πονάει πολύ! Είναι όµως ο µόνος τρόπος για να τον βοηθήσεις.

Σχέδια κάνεις;


Όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, ο Θεός χαµογελάει. Και εγώ έχω µάθει και από το 18 Άνω να µην κάνω πολλά σχέδια, να είµαι προσγειωµένος. Θα ήθελα πολύ πάντως να αποκτήσω µια δική µου οικογένεια.

Παιδί δηλαδή.


Ναι, παιδί. Θέλω πολύ να δώσω σε ένα παιδί πράγµατα που εµένα µου έλειπαν. Και αυτό που µε ενδιαφέρει περισσότερο είναι να του δώσω φροντίδα, αγάπη, προστασία και το πιο σηµαντικό να στηρίζω τις επιλογές του.

Τις µετράς τις µέρες που είσαι καθαρός;


Βέβαια. Δύο χρόνια, έξι µήνες και 20 µέρες σήµερα.


Δύο χρόνια, έξι µήνες και 20 µέρες σήµερα. Μετράω τις µέρες που είµαι καθαρός


ΧΑΡΗΣ ΜΑΡΑΜΕΝΙΔΗΣ
(Μονάδα Απεξάρτησης 18 Ανω Αλκοολικών στο ΨΝΑ - Δαφνί)  


 Ανοιχτή Γραμμή Βοήθειας – 2103617089

Αν αντιμετωπίζετε προσωπικό πρόβλημα ή θέλετε να βοηθήσετε κάποιο οικείο σας πρόσωπο που έχει πρόβλημα που σχετίζεται με χρήση ουσιών ή απλά θέλετε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα μας και τη λειτουργία του, μη διστάσετε να μας τηλεφωνήσετε. Η Ανοικτή Γραμμή είναι ιδρυτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Τηλεφωνικών Γραμμών Βοήθειας (FESAT). Ώρες Λειτουργίας: 10:00 – 16:00
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το blog ΟΛΑ ΛΑΘΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει σχετικά σε άρθρα που αναδημοσιεύονται από διάφορα ιστολόγια. Δημοσιεύονται όλα για την δική σας ενημέρωση.