Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου 2021

Ο ΡΙΝΟΚΕΡΟΣ, ΤΑ ΟΡΝΕΑ ΚΑΙ Η ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ



Θα πολεμήσω ενάντια σ’ όλο τον κόσμο. Ενάντια σ’ όλον τον κόσμο! Θα υπερασπίσω τον εαυτό μου ενάντια σ’ όλο τον κόσμο… δεν θα καθίσω με σταυρωμένα χέρια, θα πολεμήσω… Είμαι ο τελευταίος άνθρωπος… και μέχρι να ’ρθει το τέλος θα παραμείνω άνθρωπος! Όχι, δεν θα συνθηκολογήσω!… ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΩ ΣΑΝ ΚΑΙ ΣΑΣ! (απόσπασμα από τον Ρινόκερο)

Ευγένιος Ιονέσκο

Σκεφτείτε τον Ιονέσκο ή τον Όργουελ, του οποίου το έργο "η Φάρμα των ζώων" παίζεται από το κρατικό θέατρο, που προκειμένου να δουν τα έργα τους, να όφειλαν να αποδεχθούν τον έλεγχο των υγειονομικών τους πιστοποιητικών μέσω σκαναρίσματος ή μ’ οποιοδήποτε τρόπο.

Σε μια κοινωνία, όμως, του εναλλακτικού δηθενισμού όλα επιτρέπονται. Ιδιαίτερα «βαριά» για το στομάχι του συστήματος αποδείχθηκε η στάση του ηθοποιού Άρη Σερβετάλη, μ’ αποτέλεσμαμετά την απόφαση του να αποχωρήσει από την παράσταση Ρινόκερος, να πάρουν φωτιά οι πληρωμένες γραφίδες της εξουσίας.

Από κοντά και οι ερωμένες της να λυσσάνε από το πάλκο της κατάντιας, προκειμένου να διαπράξουν ακόμα μια δολοφονία χαρακτήρα. Βλέπεις σύντροφε, εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με θεσμικό αντιφασισμό, ούτε και με θεσμικά κινήματα τύπου me too που είναι political correct. Ο ηθοποιός, προσπαθώντας να εφαρμόσει στην πράξη το ποιείν ήθος, απ’ όπου προέρχεται και τ’ όνομα της ιδιότητάς του, αλλά και να μείνει πιστός σε αυτό, κατέληξε να καταδιώκεται από ανθρωπόμορφες ύαινες και κάθε λογής όρνεα. Εν συντομία θα αναφερθούμε στα διαδραματισθέντα γεγονότα. Ο ηθοποιός Άρης Σερβετάλης μετά τα νέα εκβιαστικά μέτρα, που ανακοίνωσε και επιβάλλει η κυβέρνηση απέναντι σε ανεμβολίαστους, αποφάσισε να αποχωρήσει από την παράσταση Ρινόκερος, όπου είχε και τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Η απόφαση του αυτή τεκμηριώνεται από τον ίδιο με πολύ απλά λόγια. Πιστεύει, πως η τέχνη του πρέπει να είναι προσβάσιμη σε όποιον επιθυμεί και όχι μόνο σε εμβολιασμένους θεατές. Επίσης, είχε ενημερώσει εξαρχής την παραγωγή για το ενδεχόμενο αποχώρησης του, σε περίπτωση που το κράτος θα λάμβανε διαχωριστικά μέτρα, γεγονός που δεν αμφισβητήθηκε από κάποια πλευρά. 

Τί κρίθηκε, λοιπόν, ως τόσο μεμπτό, στην στάση του ώστε ν’ αντιμετωπίζει την μένη ενός κατεστημένου συστήματος; Σύμφωνα με τους επικριτές του, το κυρίως έγκλημα του είναι ότι με την απόφαση της αποχώρησης του στέλνει στην ανεργία συναδέλφους του. Μεγάλα ονόματα της «υποκριτικής» με αναρτήσεις τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, απαγγέλλουν ένα σενάριο μικρού μήκους με μελοδραματισμούς βραζιλιάνικης σαπουνόπερας –όπου και διακρίνονται– τον κατηγορούν ως τον ασυνείδητο ανεμβολίαστο, που στέλνει στην ανεργία συναδέλφους του. Θα παραθέσουμε, ενδεικτικά, μόνο μερικά από τα εν λόγω μονόπρακτα των μέγα υποκριτών, που παίζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αναπαράγονται σε όλο τον μιντιακό εσμό, για να καταδείξουμε τόσο την αντιστροφή της πραγματικότητας την οποία βιώνουμε όσο και την υποκρισία όλων αυτών των τηλεσκουπιδιών. Ακόμα κι ο υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης τοποθετήθηκε ως εξής: «Ο καλός πράγματι ηθοποιός κ. Σερβετάλης δεν θέλει να εμβολιαστεί… ok. Διαφωνεί με μία Κυβερνητική απόφαση… ok. Είναι όμως αυτοί λόγοι να αφήνει ανέργους τους συναδέλφους του, επειδή δεν περνάει, στη Χώρα, το δικό του; Πραγματικά κρίμα…». 

Η ηθοποιός Φαίη Κοκκινοπούλου: «Δεν μπορώ να μην το σχολιάσω και ας μου γίνουν ριπόρτ και ας κατεβάσουν το προφίλ μου. Αξίζει. Ο Σερβετάλης (ο μόνος ανεμβολίαστος ανάμεσα σε 20 ανθρώπους που εργάζονται στην παράσταση “Ρινόκερος”) αποφάσισε να μην συνεχίσει τις παραστάσεις στο θέατρο Κιβωτός, γιατί δεν θέλει να παίζει μόνο σε εμβολιασμένους. Η παραγωγή, προς τιμήν της και χίλια μπράβο, του πρότεινε να συνεχίσει τις παραστάσεις μέχρι αρχές Ιανουαρίου και στη συνέχεια η παράσταση να κατέβει, δεσμευόμενη (η παραγωγή) ότι θα πληρώσει τους ηθοποιούς κανονικά μέχρι τη λήξη της θεατρικής σαιζόν! Ο καλοπληρωμένος συνάδερφος αρνήθηκε και πάλι. Ηθοποιοί (μεταξύ των οποίων και φίλοι μου) – τεχνικοί – ταξιθέτριες, καθαριστές, ταμίας, θα μείνουν όλοι άνεργοι. Δεν έχουμε ελπίδα. Φάτε». 

Ο ηθοποιός Αλέξανδρος Μπουρδούμης είπε χαρακτηριστικά, μέσω του λογαριασμού του στο Instagram, «Δικαίωμά σου να εμβολιαστείς ή να μην εμβολιαστείς. Δεν θες να παίζεις μόνο για εμβολιασμένους, και αυτό είναι δικαίωμά σου. Έχεις ενημερώσει την παραγωγή σχετικά και εκείνη πετάει τη μπάλα στην εξέδρα προφανώς για να μην χάσει τον πρωταγωνιστή της και δεν φροντίζει να έχει αντικαταστάτη – πως να αντικαταστήσεις τον Άρη Σερβετάλη στο ελληνικό θέατρο και να έχεις την ανταποδοτικότητα στο ταμείο (ας μη γελιόμαστε), δικαίωμά της. Τόσα χρόνια που είμαστε χωρίς συλλογικές συμβάσεις εργασίας δεν κατεβάζεις παραστάσεις όμως, δεν βλέπω να έχεις την ίδια ευαισθησία, ίσως γιατί ο πνευματικός σου δε σου έδωσε το δικαίωμα να το κάνεις. Οι συνάδερφοί σου, οι εργαζόμενοι στο θέατρο μένουν στην ανεργία. Είχαν δικαίωμα να ξέρουν τις προθέσεις σου; Τους είχες ενημερώσει σχετικά; Το καλοκαίρι έπαιζες ανεμβολίαστος πάλι και από τύχη ή θέλημα του Θεού δεν σταμάτησαν οι παραστάσεις. Τελικά, με κάθε σεβασμό στο πρόσωπο και την καλλιτεχνική σου αξία πολλά δικαιώματα μαζεύτηκαν αγαπημένε Άρη Σερβετάλη και ίσως το δικαίωμα της εργασίας να είναι το πιο ιερό».

Αν δεν μας απατά η μνήμη, που δεν μας απατά, ο κύριος Μπουρδούμης ήταν αυτός, που το ιερό δικαίωμα στην εργασία, καθώς φαίνεται, τον είχε οδηγήσει να συμπρωταγωνιστεί με τον Φιλιππίδη, ενώ γνώριζε πως είχε παρενοχλήσει σεξουαλικά την σύζυγο του.

Η Μαριλέννα Παναγιωτοπούλου παρότρυνε ανενδοίαστα σε πογκρόμ ενάντια σε ανεμβολίαστους ηθοποίους: «Προτείνω σε όσους θεατρικούς παραγωγούς δεν το έχουν κάνει ήδη, να δηλώσουν αν οι ηθοποιοί στον θίασο και οι εργαζόμενοι στους χώρους τους είναι εμβολιασμένοι/Covid Free, γιατί ενδέχεται να είναι σημαντικός παράγοντας για το κοινό, που επιλέγει ποιες παραστάσεις θα στηρίξει την δεδομένη στιγμή, με 100+ νεκρούς την ημέρα από την πανδημία». Ο Στάθης Δρογώσης από κοντά στο κυνήγι μαγισσών: «Ψάξτε να βρείτε θεατρικές παραστάσεις που κατεβαίνουν επειδή κάποιοι ψεκες ηθοποιάρες δεν παίζουν μόνο για εμβολιασμένους …Και αφήνουν ανθρώπους άνεργους. Και κανείς δε μιλάει…»

Τέλος ο Χάρης Τζωρτζάκης, ο τελευταίος των υαινών, ο οποίος μάλιστα τώρα τελευταία παίζει και το ρόλο του αναρχικού:«Αναμένουμε δήλωση του #σερβεταλης που να λέει ότι δεν ξαναπάει στο Άγιο Όρος γιατί δε δέχεται το διαχωρισμό των ανθρώπων σε άντρες και γυναίκες.» Φτάνοντας σιγά σιγά στον επίλογο θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα. Καταρχήν, δεν έχουμε τίποτα με τα όρνεα και τις ύαινες ως όντα του ζωικού βασιλείου. Το αντίθετο μάλιστα έχουμε μεγάλο σεβασμό στο φυσικό τους ρόλο. Παρατηρώντας τις προγραφθείσες επικρίσεις, αυτό που ξεχωρίζει ως επιχείρημα των επιθέσεων που δέχεται ο Άρης Σερβετάλης, είναι ότι με την αποχώρηση του οδηγεί στη ανεργία συναδέλφους του. Βλέπεις, είναι πολύ εύκολο να γλύφεις την εκάστοτε παραγωγή δίνοντας της συγχαρητήρια και χίλια μπράβο – πού ξέρεις; 

Είναι δύσκολοι καιροί – που να τα βάζεις τώρα με τους πραγματικά υπαίτιους, που είναι το κράτος και η εξουσία. Αυτούς, που με τις αποφάσεις τους έχουν βγάλει στην ανεργία 6.800 υγειονομικούς, τους οποίους χειροκροτούσαν και τα προαναφερθέντα τηλεσκουπίδια, όσο ήταν το θέμα στην δημοσιότητα. Τώρα, δεν βρίσκουν λέξεις συμπαράστασης για τους «ήρωες με τα άσπρα», όπως και για όλες αυτές τις χιλιάδες των ανθρώπων, που στέλνουν στην ανεργία οι πολιτικοί υπηρέτες της κυριαρχίας. Δεν είναι, λοιπόν, να απορεί κάποιος για την συντονισμένη επιχείρηση απαξίωσης του Σερβετάλη, με αήθεις επιθέσεις όσον αφορά τα πιστεύω του, που είναι έντονα θρησκευτικά. Εμείς, λοιπόν, που ως αναρχικοί δεν συμμεριζόμαστε τις ίδιες θρησκευτικές ανησυχίες και πιστεύω, εκτός του ότι τα σεβόμαστε αφού δεν γίνονται αντικείμενο επιβολής προς τους άλλους– μπορούμε και ευθαρσώς θα ισχυριστούμε, ότι προτιμούμε ανθρώπους που διαφωνούμε, αλλά πράττουν σύμφωνα με το ήθος τους και δεν περιορίζονται στις υλικές απολαύσεις, το φαίνεσθαι και την ψευτοκουλτούρα, που προτάσσουν ανενδοίαστα κάποια λεγόμενα συντροφάκια.

Στην συνέχεια επιχειρείται ο στιγματισμός του ως ψέκας, ανεμβολίαστος, θεοβαρεμένος –με ολίγον από εναλλακτικό αναρχοκομμουνισμό– μια αναπαραγωγή του εξουσιαστικού λόγου από τις τηλεπερσόνες, σε μια επικύρωση της υποτέλειας τους στην εξουσία που επιχειρεί την σταδιακή εκπλήρωση του εξουσιαστικού αφηγήματος καθιστώντας το, ως αντικειμενική αλήθεια και πραγματικότητα. Ο Τολστόι λέει πως «ο άνθρωπος μοιάζει με κλάσμα, όπου ο αριθμητής είναι ο πραγματικός εαυτός του και ο παρονομαστής η ιδέα που έχει για τον εαυτό του. Όσο μεγαλύτερος ο παρονομαστής, τόσο μικρότερη η αξία του κλάσματος. Και όσο ο παρανομαστής διογκώνεται προς το άπειρο, τόσο το κλάσμα τείνει προς το μηδέν». 

Τα λόγια του συγγραφέα είναι αρκετά για να χαρακτηρίσουν μερικώς, την φύση αυτών των ανθρωποειδών. Πέραν, όμως, της φύσεως αυτής καθαυτής που διακατέχονται, είναι και οι σκοπιμότητες τις οποίες εξυπηρετούν, ως αυθεντικοί προπαγανδιστές και φύλακες των εξουσιαστικών επιδιώξεων. Δεν είναι δύσκολο να εντοπίσει κάποιος και να αναδείξει τις πραγματικές αιτίες αυτής της αήθους επίθεσης απέναντι στον ηθοποιό Άρη Σερβετάλη. Λόγω της φήμης του, η κίνηση της αποχώρησης του από την παράσταση και κυρίως οι λόγοι στους οποίους βασίζεται αυτή, δεν θα μπορούσε να μην τύχει δημοσιότητας. 

Αφού, λοιπόν, η δημοσιότητα ήταν αναπόφευκτη έπιασαν δουλειά οι προαναφερθείσες τηλεπερσόνες και με αγωνιώδη προσπάθεια, χρησιμοποιώντας θεμιτά και αθέμιτα μέσα, επιχειρούν την δολοφονία χαρακτήρα του Σερβετάλη, ούτως ώστε να μην ακουστεί και να μην ταξιδέψει η ουσία του μηνύματος της πράξης του στον κοινωνικό χώρο. Κινήσεις, όπως αυτή του Άρη Σερβετάλη πλήττουν στον πυρήνα του το εξουσιαστικό αφήγημα. Γκρεμίζουν τους τεχνητούς διαχωρισμούς της εξουσίας, που μέσω αυτών ελέγχουν τον κοινωνικό χώρο. 

Όπως είναι ευνόητο, εδώ η εξουσία δεν μπορεί να συνδιαλλαγεί, να κάνει τακτικούς ελιγμούς και αμοιβαίες υποχωρήσεις, διότι βάλλεται ο πυρήνας του αφηγήματος, που με κόπο έχει φιλοτεχνήσει. Γι’ αυτό και κράτος και εξουσία είναι αδίστακτοι και ανυποχώρητοι. Θέλουν την ηθική εξόντωση των φορέων τέτοιων πρακτικών και κινήσεων ανησυχώντας, ότι μπορεί να προσθέσουν τα μέγιστα στην δυναμική της κοινωνικής ανυπακοής, της απειθαρχίας και εν τέλει της σύγκρουσης με την επιταγή της ολοκληρωτικής πειθάρχησης του κοινωνικού χώρου.

Λεόν

πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το blog ΟΛΑ ΛΑΘΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει σχετικά σε άρθρα που αναδημοσιεύονται από διάφορα ιστολόγια. Δημοσιεύονται όλα για την δική σας ενημέρωση.