Τελευταίες Αναρτήσεις

Δευτέρα, 12 Δεκεμβρίου 2016

"Ο Γέρος και η Θάλασσα", μια υποδειγματική αφήγηση, κριτική του Γιάννη Σκαντζού


Ζήσε μια έντονη ζωή στο μυαλό σου, αναζωογόνησέ τη με φρέσκιες ιδέες και μέθυσέ την με το άρωμα του απρόσμενου.
Και κάπως έτσι ξεκινάει ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ να μας διηγείται την ιστορία ενός γέρου ψαρά από την Κούβα, του Σαντιάγκο, που ξεκινάει το μεγάλο του ταξίδι με απώτερο σκοπό τη μεγάλη ψαριά.


Αφού για 84 μέρες δεν έχει κατορθώσει να πιάσει ψάρια με το καλάμι του, την 85η μέρα αποφασίζει να κάνει αυτό που κανένας άλλος ψαράς δεν τόλμησε, να βγει στ’ ανοιχτά, αναζητώντας το μεγάλο ψάρι, που θα αλλάξει την τύχη του. Η λεία του, ένας πελώριος ξιφίας, αποδεικνύεται πέρα πάσαν προσδοκίαν εντυπωσιακή, όμως, ο ανοιχτός ωκεανός ελλοχεύει κινδύνους που η ανθρώπινη φύση αδυνατεί να υπερνικήσει. Ή μήπως όχι;

Η ομάδα Salao ανεβάζει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στη θεατρική σκηνή του Faust, τη βραβευμένη με Πούλιτζερ, κλασική πια νουβέλα του εμβληματικού Αμερικανού συγγραφέα Έρνεστ Χέμινγουεϊ, Ο Γέρος και η Θάλασσα.
Τέσσερις ηθοποιοί και ένας μουσικός ζωντανεύουν επί σκηνής ένα αξεπέραστο κείμενο που υμνεί την ανθρώπινη δύναμη και οριοθετεί τα σύνορά της.

Ξεκινώντας από την ευρηματική σκηνοθεσία της Σοφίας Αντωνίου, που χρησιμοποιώντας τεχνικές αφηγηματικού και σωματικού θεάτρου, διασκευάζει ένα μεγαλειώδες κείμενο…



…θα χαρακτήριζα την παράσταση καταπληκτική. Must watch, όπως θα έλεγαν οι φίλοι μας οι Αμερικάνοι – οι παραστάσεις συνεχίζονται και μες στο Δεκέμβριο, οπότε μην τη χάσετε.





Η ίδια έχει αναλάβει και την επιμέλεια των σκηνικών και των κοστουμιών μαζί με την Ιφιγένεια Δούρα. Με λιτή διάθεση, οι σελίδες του βιβλίου ζωντανεύουν με μαγικό τρόπο και σε ταξιδεύουν νοερά στη μακρινή Κούβα παρέα με τη μουσική. Ο Απόστολος Λαγαρίας αναλαμβάνει με την κιθάρα του ζωντανά, αλλά και με ηχογραφημένες μουσικές παρενθέσεις να μας μεταδώσει μια διάχυτη θαλασσινή αύρα.


Η ιστορία, όμως, γεννάται μέσα από την ερμηνεία. Τρεις γυναίκες, αναλαμβάνοντας πολλαπλές μορφές, κι ένας άντρας στον ρόλο του πεισματάρη γέρου ψαρά μάς την αφηγούνται με τον πιο ρεαλιστικό τρόπο.




Αν κλείσεις τα μάτια και αφεθείς στην αφηγηματική ικανότητα της Φωτεινής Τερζή θα νιώσεις ότι ξεφυλλίζεις το βιβλίο και οι εικόνες ξεπροβάλλουν μπροστά σου. Η Έμμη Χάλαρη, ίσως και λόγω της ελκυστικής παιδικότητάς της, υποδύεται, μεταξύ άλλων, με εξαιρετική δεινότητα, το Μανολίνο, το μικρό αγόρι που συντροφεύει το γέρο Σαντιάγο στις καλές και στις δύσκολες στιγμές του. Την εύθραυστη ψυχοσύνθεση του μεγάλου θηράματος τη στιγμή της προδιαγεγραμμένης ήττας του ερμηνεύει πολύ ευστοχα η Βασιλεία Ιγγλέση.
Και οι τρεις κοπέλες διοχετεύουν στο θεατή ένα αίσθημα οπτικο-ακουστικής ικανοποίησης.


https://www.youtube.com/watch?v=1fd2gOD-d6A


Ο Γιώργος Χοτζόγλου αναλαμβάνει τον δύσκολο ρόλο να ταυτιστεί με τον γέρο ψαρά και μαζί του οι θεατές να συμπράξουν στη μεγάλη του περιπέτεια. Αν διαβάζοντας το βιβλίο είχα προσομοιάσει τον Σαντιάγο με το πρόσωπο του Χέμινγουεϊ, για ευνόητους λόγους, βλέποντας τη συγκεκριμένη παράσταση ανακάλυψα την κινηματογραφική εκδοχή του κεντρικού ήρωα.



Η παράσταση πετυχαίνει να αναδείξει όλα τα υποφαινόμενα συναισθήματα του Χέμινγουεϊ που παραμένουν αναλλοίωτα μέχρι τις μέρες μας, παρ’ ότι το έργο γράφτηκε τη δεκαετία του ’50.
Ο άνθρωπος παλεύει για τα ιδανικά του, μέσα από αγώνες μεγάλους ή μικρούς. Κι αφού πρωτίστως παλέψει με τους δικούς του δαίμονες που τον απειλούν θα έρθει αντιμέτωπος με τους φόβους του και τις μεγάλες προκλήσεις.

Και τελικά ποιος θα είναι ο μεγάλος νικητής; Η ίδια απάντηση καταφέρνει να επιπλέει, σα σανίδα σωτηρίας, πέρα από κάθε τόπο και χρόνο. Ο άνθρωπος μπορεί να καταστρέφεται, ποτέ όμως δε νικιέται.



Συντελεστές: Σκηνοθεσία-Διασκευή: Σοφία Αντωνίου

Βοηθός σκηνοθέτη: Βαγγέλης Μακρυγιάννης

Σκηνικά-Kοστούμια: Ιφιγένεια Δούρα, Σοφία Αντωνίου

Μουσική-Hχητικό περιβάλλον: Βαγγέλης Μακρυγιάννης

Μουσικοί: Νίκος Βαΐου, Απόστολος Λαγαρίας

Φωτογραφίες: Βαγγέλης Μακρυγιάννης

Παίζουν: Σοφία Αντωνίου/Φωτεινή Τερζή (διπλή διανομή), Βασιλεία Ιγγλέση, Έμμη Χάλαρη, Γιώργος Χοτζόγλου

Στην θεατρική σκηνή του Faust

Σχετικά με την ταυτότητα της παράστασης διαβάστε
εδώ.
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΟΛΑ ΛΑΘΟΣ

Το blog ΟΛΑ ΛΑΘΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει σχετικά σε άρθρα που αναδημοσιεύονται από διάφορα ιστολόγια. Δημοσιεύονται όλα για την δική σας ενημέρωση.

Η προτιμηση μας ειναι τα Eλληνικά και όχι τα greeklish.

Δημοσιευουμε κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια. Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση και την υποστήριξη.